Słowa mają znaczenie. Zwłaszcza w OZSS. Badanie Opiniodawczego Zespołu Specjalistów Sądowych (OZSS) to jedno z najważniejszych momentów w sprawach o opiekę nad dzieckiem. To, jak mówisz o swoim dziecku, jego potrzebach, przeżyciach i emocjach, może zaważyć na końcowej opinii. Dlatego warto mówić językiem dziecka – pokazując, że jesteś blisko jego świata, że słuchasz, że jesteś obecny.
Dlaczego język dziecka jest tak ważny w OZSS?
Rodzic, który mówi: „moje dziecko powiedziało mi…”, „córka wyraziła…”, „syn opowiadał…” – pokazuje więź, empatię i zaangażowanie emocjonalne. Taki sposób mówienia jest naturalny, autentyczny i buduje obraz rodzica, który widzi i rozumie emocje dziecka.
To także pokazuje, że nie używasz dziecka jako narzędzia walki, ale uważnie słuchasz, co ma do powiedzenia, i bierzesz jego uczucia na poważnie.
Jak mówić w OZSS – przykłady zwrotów językiem dziecka
Poniżej znajdziesz przykładowe, bezpieczne i trafne sformułowania, których możesz używać podczas badania:
✅ „Córka mówiła, że…”
„Córka mówiła, że czasem boi się, kiedy tata podnosi głos.”
Ten zwrot oddaje emocje dziecka bez własnej oceny. To relacja – nie zarzut.
✅ „Syn przyznał, że…”
„Syn przyznał, że nie lubi, gdy musi zostawać u mamy dłużej, bo tęskni za mną.”
Umożliwia przekazanie informacji o potrzebach dziecka w kontekście relacji z obojgiem rodziców.
✅ „Dziecko zwróciło uwagę, że…”
„Dziecko zwróciło uwagę, że u taty często musi bawić się samo.”
Taki sposób wypowiedzi pokazuje uważność na obserwacje dziecka, bez oceniania.
✅ „Dziecko zauważyło, że…”
„Dziecko zauważyło, że mama często rozmawia przez telefon, kiedy ono coś opowiada.”
Pomaga przedstawić doświadczenia dziecka w jego codziennym życiu.
✅ „Córka opowiadała mi, że…”
„Córka opowiadała mi, że kiedy płakała, tata powiedział, żeby przestała i poszła do swojego pokoju.”
To nie relacja z konfliktu, a przekazanie emocji i sposobu ich przeżywania przez dziecko.
✅ „Syn mówił, że czuje się…”
„Syn mówił, że czuje się samotny, gdy przebywa z mamą, bo ona dużo pracuje przy komputerze.”
Pomaga pokazać, co dziecko przeżywa, bez obwiniania drugiego rodzica.
✅ „Dziecko powiedziało, że woli, gdy…”
„Dziecko powiedziało, że woli, gdy je kładę spać, bo wtedy czytamy razem bajkę.”
To przykład nawiązania do codziennej, emocjonalnej relacji – bardzo pozytywnie odbierany w OZSS.
✅ „Dziecko podkreśliło, że…”
„Dziecko podkreśliło, że nie lubi zmian i czuje się zdezorientowane, gdy plany się zmieniają.”
Wskazuje na potrzebę stabilizacji i przewidywalności, co jest kluczowe w ocenie opiekuńczej.
✅ „Córka wyraziła smutek, że…”
„Córka wyraziła smutek, że nie mogła pojechać do mnie w weekend.”
Eksperci chętnie słuchają wypowiedzi, które pokazują autentyczne uczucia dziecka.
✅ „Syn mówił mi, że czekał na kontakt, ale…”
„Syn mówił mi, że czekał na kontakt, ale tata nie zadzwonił w umówionym czasie.”
Pomaga pokazać rozczarowanie dziecka i jego oczekiwania.
✅ „Z rozmów z dzieckiem wiem, że…”
„Z rozmów z dzieckiem wiem, że bardzo lubi spędzać czas z dziadkami z mojej strony.”
To pokazuje, że rozmawiasz z dzieckiem i znasz jego potrzeby społeczne i emocjonalne.
✅ „Dziecko przyznało, że czasem się boi, gdy…”
„Dziecko przyznało, że czasem się boi, gdy ojciec/matka krzyczy w jego obecności.”
Ważna forma przekazu, pozwalająca sądowi ocenić, jak dziecko odbiera zachowania dorosłych.
Czego unikać?
🚫 „Ona zawsze…”
🚫 „On nigdy…”
🚫 „U mnie dziecko jest szczęśliwe, a tam płacze.”
🚫 „To wszystko przez drugiego rodzica.”
🚫 „Sąd powinien dać mi pełnię władzy, bo on/ona nie nadaje się.”
Takie sformułowania pokazują konflikt, osądzanie, a nie troskę.
Jak mówić w OZSS? 5 zasad
-
Mów o dziecku, nie o sobie.
-
Przekazuj to, co dziecko mówiło – nie interpretuj.
-
Nie oceniaj drugiego rodzica – skup się na potrzebach dziecka.
-
Używaj przykładów z codziennego życia.
-
Unikaj dramatyzowania – bądź spokojny i konkretny.
Jak mówić w OZSS, by być wiarygodnym?
Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie: jak mówić w OZSS, zapamiętaj jedno – mów językiem dziecka. Pokazuj relację, emocje, codzienność. Nie przesadzaj, nie oceniaj drugiego rodzica. Używaj zwrotów typu: „Córka mówiła, że…”, „Syn przyznał, że…”, „Dziecko powiedziało, że woli, gdy…”. To najlepszy sposób, by pokazać swoją troskę, zaangażowanie i gotowość do wspierania dziecka. Potrzebujesz pomocy? Zapraszam na konsultację, umów się klikając dostępny termin i godzinę w kalendarzu!