Jak mówić w OZSS?

Słowa mają znaczenie. Zwłaszcza w OZSS. Badanie Opiniodawczego Zespołu Specjalistów Sądowych (OZSS) to jedno z najważniejszych momentów w sprawach o opiekę nad dzieckiem. To, jak mówisz o swoim dziecku, jego potrzebach, przeżyciach i emocjach, może zaważyć na końcowej opinii. Dlatego warto mówić językiem dziecka – pokazując, że jesteś blisko jego świata, że słuchasz, że jesteś obecny.

Dlaczego język dziecka jest tak ważny w OZSS?

Rodzic, który mówi: „moje dziecko powiedziało mi…”, „córka wyraziła…”, „syn opowiadał…” – pokazuje więź, empatię i zaangażowanie emocjonalne. Taki sposób mówienia jest naturalny, autentyczny i buduje obraz rodzica, który widzi i rozumie emocje dziecka.

To także pokazuje, że nie używasz dziecka jako narzędzia walki, ale uważnie słuchasz, co ma do powiedzenia, i bierzesz jego uczucia na poważnie.

Jak mówić w OZSS – przykłady zwrotów językiem dziecka

Poniżej znajdziesz przykładowe, bezpieczne i trafne sformułowania, których możesz używać podczas badania:

„Córka mówiła, że…”

„Córka mówiła, że czasem boi się, kiedy tata podnosi głos.”
Ten zwrot oddaje emocje dziecka bez własnej oceny. To relacja – nie zarzut.

„Syn przyznał, że…”

„Syn przyznał, że nie lubi, gdy musi zostawać u mamy dłużej, bo tęskni za mną.”
Umożliwia przekazanie informacji o potrzebach dziecka w kontekście relacji z obojgiem rodziców.

„Dziecko zwróciło uwagę, że…”

„Dziecko zwróciło uwagę, że u taty często musi bawić się samo.”
Taki sposób wypowiedzi pokazuje uważność na obserwacje dziecka, bez oceniania.

„Dziecko zauważyło, że…”

„Dziecko zauważyło, że mama często rozmawia przez telefon, kiedy ono coś opowiada.”
Pomaga przedstawić doświadczenia dziecka w jego codziennym życiu.

„Córka opowiadała mi, że…”

„Córka opowiadała mi, że kiedy płakała, tata powiedział, żeby przestała i poszła do swojego pokoju.”
To nie relacja z konfliktu, a przekazanie emocji i sposobu ich przeżywania przez dziecko.

„Syn mówił, że czuje się…”

„Syn mówił, że czuje się samotny, gdy przebywa z mamą, bo ona dużo pracuje przy komputerze.”
Pomaga pokazać, co dziecko przeżywa, bez obwiniania drugiego rodzica.

„Dziecko powiedziało, że woli, gdy…”

„Dziecko powiedziało, że woli, gdy je kładę spać, bo wtedy czytamy razem bajkę.”
To przykład nawiązania do codziennej, emocjonalnej relacji – bardzo pozytywnie odbierany w OZSS.

„Dziecko podkreśliło, że…”

„Dziecko podkreśliło, że nie lubi zmian i czuje się zdezorientowane, gdy plany się zmieniają.”
Wskazuje na potrzebę stabilizacji i przewidywalności, co jest kluczowe w ocenie opiekuńczej.

„Córka wyraziła smutek, że…”

„Córka wyraziła smutek, że nie mogła pojechać do mnie w weekend.”
Eksperci chętnie słuchają wypowiedzi, które pokazują autentyczne uczucia dziecka.

„Syn mówił mi, że czekał na kontakt, ale…”

„Syn mówił mi, że czekał na kontakt, ale tata nie zadzwonił w umówionym czasie.”
Pomaga pokazać rozczarowanie dziecka i jego oczekiwania.

„Z rozmów z dzieckiem wiem, że…”

„Z rozmów z dzieckiem wiem, że bardzo lubi spędzać czas z dziadkami z mojej strony.”
To pokazuje, że rozmawiasz z dzieckiem i znasz jego potrzeby społeczne i emocjonalne.

„Dziecko przyznało, że czasem się boi, gdy…”

„Dziecko przyznało, że czasem się boi, gdy ojciec/matka krzyczy w jego obecności.”
Ważna forma przekazu, pozwalająca sądowi ocenić, jak dziecko odbiera zachowania dorosłych.

Czego unikać?

🚫 „Ona zawsze…”
🚫 „On nigdy…”
🚫 „U mnie dziecko jest szczęśliwe, a tam płacze.”
🚫 „To wszystko przez drugiego rodzica.”
🚫 „Sąd powinien dać mi pełnię władzy, bo on/ona nie nadaje się.”

Takie sformułowania pokazują konflikt, osądzanie, a nie troskę.

Jak mówić w OZSS? 5 zasad

  1. Mów o dziecku, nie o sobie.

  2. Przekazuj to, co dziecko mówiło – nie interpretuj.

  3. Nie oceniaj drugiego rodzica – skup się na potrzebach dziecka.

  4. Używaj przykładów z codziennego życia.

  5. Unikaj dramatyzowania – bądź spokojny i konkretny.

Jak mówić w OZSS, by być wiarygodnym?

Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie: jak mówić w OZSS, zapamiętaj jedno – mów językiem dziecka. Pokazuj relację, emocje, codzienność. Nie przesadzaj, nie oceniaj drugiego rodzica. Używaj zwrotów typu: „Córka mówiła, że…”, „Syn przyznał, że…”, „Dziecko powiedziało, że woli, gdy…”. To najlepszy sposób, by pokazać swoją troskę, zaangażowanie i gotowość do wspierania dziecka. Potrzebujesz pomocy? Zapraszam na konsultację, umów się klikając dostępny termin i godzinę w kalendarzu!

Kategoria: rozwód. Tagi: , , .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *