Spadki

Przedawnienie Adwokat

Czasem zbyt długo czekamy na lepsze czasy…. Czasem nie idziemy do Sądu i czekamy… Aż spotka nas przedawnienie.

Jakie terminy ?

Ważna zmiana. W dniu 9 lipca 2018 r. (ustawa z dnia 13 kwietnia 2018 r.) weszły w życie przepisy zmieniające terminy przedawnienia roszczeń w sprawach cywilnych, w tym m.in. zmianie uległ przepis art. 118 Kodeksu cywilnego.

Aktualnie przepis ten brzmi:

„Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi sześć lat, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – trzy lata. Jednakże koniec terminu przedawnienia przypada na ostatni dzień roku kalendarzowego, chyba że termin przedawnienia jest krótszy niż dwa lata”.

Przedawnienie Adwokat

Pamiętaj – skrócono podstawowy termin przedawnienia roszczeń z dziesięciu lat do sześciu lat.

Zaś w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej – przedawniają się z upływem 3 lat.

Jeszcze jedna konkretna zmiana.

Zmianie uległ także sposób liczenia upływu terminu przedawnienia.

Pamiętaj –  bieg kończy się z upływem ostatniego dnia roku kalendarzowego.

Rozwiązanie to dotyczy tych jednak roszczeń, których okres przedawnienia wynosi dwa lata lub więcej.

W przypadku gdy termin przedawnienia roszczeń, który wynosi mniej niż dwa lata, pozostaje bez zmian.

Zgodnie z nowymi przepisami. W przypadku, gdy pozwanym będzie konsument, to sąd z urzędu będzie badał czy roszczenie jest przedawnione.

📧 e-mail: kontakt@adwokatwnuk.pl